Tuesday, October 3, 2017

First time story

Salam alaik.

so this would be the first time aku bukak story regard to my journey in social business along the way.

jarang sangat aku ada hati nak bercerita atau menulis sbb selalu fikir, kalau x jadi mcm mane? kalau x jadi cmne? paranoid lebih..tapi sedar x sedar dah 3 years aku expose dengan social business dan aku start serius sejak januari last year, senang cerita masa internship and after grad.

Bila aku cakap serius, its not that i am starting. nope.
aku mula lebih awal lagi, dengan projek2 dalam universiti. untuk ambil pengalaman dan belajar.
dan bila aku pilih untuk serius, semestinya lagi banyak benda yg aku xtahu drpd tahu.

and ofcourse akan ada banyak entry since aku gigih nak menulis kronologi kan.
bukannya apa, decision ni aku buat sbb aku sendiri yang nak record this journey utk tatapan dan sharing, atau sebenarnya utk aku tgok balik incase aku lupa dan alpa! haha!

so, 3years diluangkan di university utk kenal social business.

macam-macam tempat aku pergi utk belajar, macam2 org juga aku jumpa utk menuntut.

sesungguhnya, sampai skrg pun masih belajar dan semakin belajar.

at the final year, aku decide utk go further another league dekat luar bawa sambungan projek semasa di university, utk upscale projek dan bisnes ofcourse,banyak cabaran dan dugaannya haaa.
banyak2 lubang yg kami try utk pitch dan develop projek, sehinggalah we found MyHarapan yang mmang satu2nya harapan kami sehingga sekarang pun.haha!

Alhamdulillah we found them and they found us!

first year dibawah guidance MyH, under social business challenge, we make it to Top 5 Finalist.

after 1 and a half year, second Social Business Challenge yang aku n team participate.
kali ni, jerih perih air mata dia lebih banyak daripada yang sebelum ini. Projek yang berbeza tapi sudahpun ada foundation sebelum ni. Asal projek mula dengan CSR. Namun CSR adalah solution utk short term, same problem still occurs. therefore, then we saw opportunity, by venturing to social business. instead of giving the fish we teach how to breed and catch the fish. peribahasa famous dalam kalangan social entrepreneur.

nak bentuk society yang resilient, perlu ada initiative utk masyarakat berdiri atas kaki sendiri.

realising this,my team propose idea converting to business, providing income and reducing problems. apa projeknya? biarlah aku explain dalam entry yang lain. yang specific utk aku cerita panjang lebar apa initiative aku dan rakan2.

Dan kisahnya we started this initiative like seriously since June 2017.
with the guidance and mentoring from MyHarapan, we make it to finals again this time.
Tapi aku nak highlight dekat sini, its not the achievement yang kami kejar.

apa yang kami dapat, kami percaya, ini semua berkat doa beneficiary kami, rakan2 dan org2 yang terlibat secara langsung atau tak dalam initiative kami.

aku letakkanlah spoiler sedikit haha : siapa yang kami bantu sekarang ialah masyarakat rohingya. Muhajirin yang datang jauh ke malaysia, dan kami gelarkan diri kami sebagai ansar kepada mereka.kesemua mereka ada kisah masing2 dan ujian tersendiri yang kalau aku cerita disini jugak mau jadi novel.

inshaAllah aku akan terus menulis tentang mereka, tentang social business ini dan tentang isu2 yang kami hadapi. adakah masyarakat lain terlibat? seperti aku bilang tadi ada banyak pihak yang sudah terlibat secara langsung ataupun tidak dalam pelbagai aturcara, berbeza2 cara sumbangan dan kolaborasi kami dengan mereka.

Fokus kami pada masa ini, untuk kukuhkan ground social business ini supaya lebih ramai masyarakat memerlukan yang dapat aku bantu. oh ya, dan juga ramai yang bertanya kenapa rohingya? jawapan ini pun akan aku letakkan dalam entry seterusnya.

Sepanjang penglibatan aku dalam social business ada beberapa target people yang aku dan rakan2 sudah reach out dan bantu. x banyak, ada dalam 5 projek. Antaranya dengan orang asli, ibu tunggal, oku, gelandangan, pelajar universiti dan juga penganggur. Setiap komuniti ada kisah masing2, dan kesemuanya dibawah pemantauan aku dan rakan2.

Fasa sekarang ialah fasa dimana aku mulai serius bangunkan projek dan social business ini, sebab itulah aku dan rakan2 ada fokus yang kami kena bangunkan sebelum kami expand to the next level.
Alhamdulillah, social business challenge this time we are the 2nd runner up winner.
Satu je, niat kami, supaya orang ramai dan agensi2 nampak apa initiative ini. selepas kemenangan ini, jujur makin ramai pihak buka mata dan turun padang untuk menyumbangkan kepakaran dari pelbagai bidang dan pelbagai bentuk. we really appreciate that!

There is more to come, dan aku percaya lebih banyak challenges yang akan mendatang. dah namanya entrepreneur, then kena hadapi all this! beza dia, aku social entrepreneur, senang cerita, fokus utama aku ialah membantu. sebab aku tahu sebaik2 manusia adalah yang bermanfaat. walaupun apalah ciput sangat usaha aku ni, aku harap oleh buat bekal aku disana.


iqlima.







No comments:

Post a Comment